Ofta ställda frågor

Välj kategori nedan för lotterihjälp online! Om du inte får din fråga besvarad kontakta oss på kundtjänsten.
De 5 vanligaste frågorna
Om theLotter Sverige och lottotjänsten
Lotteribetting
Registrering och konto
Hur du spelar
Bolagsspel
Vinster
Betalning
Uttag
Prenumerationer
Flerdragningspaket
Resultat och aviseringar
Kampanjer

Ansvarsfullt spelande

Visa
F

Vad är ansvarsfullt spelande?

S

Ansvarsfullt spelande innebär att man har kontroll över tiden och summan pengar som man spenderar på spel. theLotter Sverige rekommenderar att alla kunder sätter gränser för spel och att man inte använder lotterier som en inkomstkälla eller för att betala tillbaka skulder.

Dessutom har theLotter Sverige en strikt åldersgräns. En person under 18 år är strikt förbjuden att registrera ett konto och använda våra tjänster (inom viss lagstiftning kan det vara förbjudet att spela på lotterier även när man är över 18 år).

theLotter Sverige rekommenderar starkt att alla kunder är fullt medvetna om tecknen för problematiskt spelbeteende och begränsar sitt spelande enligt dessa.

F

Hur spelar jag ansvarsfullt?

S

theLotter Sverige har ett antal självbegränsande verktyg som gör det möjligt för dig att spela ansvarsfullt på vår webbplats. Dessa verktyg inkluderar en insättningsgräns, en spenderingsgräns, tidsbegränsning, paus och självvald uteslutningsperiod. Dessa funktioner finns på ditt spelkonto.

theLotter Sverige uppmuntrar sina kunder att läsa informationen om ansvarsfullt spelande och dra fördel av de självbegränsande verktygen. Tänk på att inte spendera mer än du har råd med och att du har kontroll över ditt spelande!

Om du upplever att du har svårt att kontrollera ditt spelande kan du även stänga av dig från allt spelande genom att gå in på https://www.spelpaus.se, ett nationellt självavstängningsregister hos Spelinspektionen. Du stängs då automatiskt av från all slags spel, både online och i butiker under en period.

F

Hur använder jag paus-funktionen?

S

När du har registrerat ett konto och valt betalningsmetod kan du aktivera pausfunktionen genom att logga in på ditt spelkonto. Du väljer själv din önskade tidperiod (från 1 dag och uppåt). Under pausperioden kan du inte göra några nya köp eller sätta in pengar på ditt konto. Du kan inte förkorta eller avbryta din valda pausperiod.

Ovanstående pausfunktion gäller för spel på theLotter Sverige. Men om du vill stänga av dig från allt spel, oavsett om det är online eller i butiker, kan du anmäla dig på https://www.spelpaus.se, ett nationellt självavstängningsregister från Spelinspektionen.

F

Hur ställer jag in en insättningsgräns?

S

För att ställa in en insättningsgräns loggar du bara in på ditt konto och navigerar till ansvarsfullt spelande. Du väljer själv din önskade tidsperiod (daglig, veckovis eller månadsvis) och den insättningsgräns du vill ha för den bestämda perioden.

Du kan när som helst ändra på insättningsgränsen. Om du väljer att minska din insättningsgräns träder ändringarna i kraft omgående, men om du väljer att öka på din insättningsgräns kommer den att träda i kraft efter en så kallad "avkylningsperiod".

F

Hur aktiverar jag en självvald uteslutningsperiod (så att jag inte kan logga in på mitt konto)?

S

För att ställa in en pausperiod gör du det under ansvarsfullt spelande på ditt konto. I inställningar för självavstängning väljer du önskad tidsperiod och under den perioden kommer du att vara utelåst från all aktivitet på ditt konto hos theLotter Sverige.

Om spelandet påverkar din livssituation på ett negativt sätt kan du även stänga av dig från allt spelande online, i butiker och travbanor, på https://www.spelpaus.se, ett nationellt självavstängningsregister från Spelinspektionen. Du kan välja att vara avstängd från spel under 1, 3, 6 månader eller tills vidare.

F

Hur ställer jag in en gräns för sessionstiden?

S

För att ställa in en gräns för sessionstiden loggar du bara in på ditt konto och navigerar till ansvarsfullt spelande. Du behöver då välja en tid mellan 30 till 240 minuter. Du kan när som helst ändra eller häva ditt kontos sessionstid.

Vi ber dig notera att när du har satt en sessionstidsgräns och har varit på webbplatsen den tiden som du har satt som din gräns kommer du att loggas ut direkt oavsett vad du gör vid det tillfället. Handlingar som inte är sparade kommer att gå förlorade och du måste logga in igen om du vill fortsätta spela.

F

Hur ställer jag in en spenderingsgräns?

S

Du kan begränsa summan pengar du spenderar under en bestämd tidsperiod genom att ställa in en spenderingsgräns på ditt konto. När du har nått spenderingsgränsen kommer du inte att kunna spendera mer tills perioden har löpt ut.

När du har registrerat ett konto och valt en betalningsmetod kan du ställa in en spenderingsgräns under ansvarsfullt spelande på ditt spelkonto. Du väljer tidsperiod (daglig, vecko- eller månadsgräns) och spenderingsgräns för perioden.

Du kan ändra på spenderingsgränsen när som helst. Om du väljer att sänka din spenderingsgräns träder ändringen i kraft omgående, men om du väljer att höja din spenderingsgräns ändras den efter en så kallad "avkylningsperiod".

F

Har theLotter Sverige svensk spellicens?

S

Ja, theLotter Sverige har svensk spellicens. Llicensen bekräftar trovärdigheten av vårt varumärke och ser till att dina pengar skyddas och att dina spel behandlas med både en rättvis och transparent process.

Lotteribedrägerier
Felsökning